„Czyste powietrze wokół nas”–
realizacja przedszkolnego programu antytytoniowego w grupie 5-latków
Dzieci od najmłodszych lat narażone są na wdychanie dymu tytoniowego – bierne palenie.
Palą rodzice, dziadkowie, osoby z najbliższego otoczenia.
W związku z tym edukacja antynikotynowa staje się niezbędnym elementem wychowania społecznego.
Dorośli często nie zdają sobie sprawy, że paląc, narażają swoich bliskich na choroby
związane z nałogiem tytoniowym. Walka z nałogiem jest bardzo trudna,
trzeba więc uczynić wszystko co możliwe, aby przez odpowiednią profilaktykę
ustrzec przed nim dzieci. Do podstawowych metod wychowania antytytoniowego
należy dawanie właściwego przykładu, w celu skłonienia do chęci upodobnienia się do osoby niepalącej.
Widzimy więc jak ważna i potrzebna jest edukacja antynikotynowa od najmłodszych lat.
W roku szkolnym 2016/2017 dzieci z grupy 5-latków po raz pierwszy przystąpiły do programu
„Czyste powietrze wokół nas”.
Pierwszą z form realizacji zadania było zapoznanie rodziców z założeniami programu
oraz uzyskanie pisemnej zgody na udział dzieci w edukacji antytytoniowej.
Kolejny etap to cykl 5 zajęć warsztatowych skierowanych do dzieci:
- Wycieczka po najbliższej okolicy, której celem było zwrócenie uwagi przedszkolaków
na źródła dymów,
ich wygląd oraz miejsca skąd mogą się wydobywać. (16.02.2017r.)
2. Co i dlaczego dymi? Te zajęcia miały na celu wzbogacenie wiedzy dzieci na temat pochodzenia dymów,
określanie ich rodzajów oraz przyczyn wydobywania się. Dzieci w grupach na dużych formatach
papieru wykonały rysunki przedstawiające własne spostrzeżenia. (17.02.2017r.)
3. Jak się czuję, kiedy dymi papieros? – Zwiększenie wiedzy dotyczącej
szkodliwości dymu papierosowego.
Dzieci poznały także maskotkę programu – dinozaura Dinka i malowały jego postać(24.02.2017r.)
4.Co się dzieje kiedy ludzie palą papierosy? Przedszkolaki poznawały historię Dinusia,
który wybrał się na wycieczkę pociągiem. Miały okazję wypowiadać się na temat odczuć smoka
podczas przebywania w zadymionym pomieszczeniu.
Dzieci uczestniczyły w podróży z Dinkiem przy piosence „Jedzie pociąg”, zatrzymywały się przy różnych
stacjach i rozpoznawały źródła dymu. Uczyły się piosenki o Dinku. (28.02.2017r.)
5.Jak unikać dymu papierosowego? Podczas ostatnich zajęć dzieci zwiększyły swoją wiedzę
na temat umiejętności zachowania się w pomieszczeniach zadymionych,
a także umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których dorośli palą papierosy w ich obecności.
Dzieci wykonały tabliczki z zakazem palenia, które następnie zabrały do domu.
W formie pantomimy naśladowały zachowanie osób niepalących
i palących, projektowały własne znaczki mówiące o szkodliwości palenia tytoniu.
W wyniku tych zajęć dzieci usystematyzowały swoją wiedzę na temat szkodliwości dymu nikotynowego,
dowiedziały się w jaki sposób można i trzeba zachowywać się, gdy narażonym się jest na
wdychanie dymu z papierosa.(22.03.2017r.)
Zajęciom towarzyszyła wykonana przez nauczyciela postać dinozaura „Dinusia”,
która pomagała dzieciom w rozwiązywaniu stawianych zadań problemowych,
uczyła współdziałania w zespole i odpowiedzialności za efekt końcowy.
Zajęcia w ramach programu „Czyste powietrze wokół nas” prowadzone były
także w klasach 0a i 0b oraz w grupach 3 i 4latków w punkcie przedszkolnym.
Marta Gajek