Ideą TEG jest zapoznanie młodych ludzi z wyzwaniami i problemami współczesnego świata, kształtowanie wśród nich postaw sprzyjających ich rozwiązywaniu, respektujących różnorodność kulturową oraz umiejętność porozumiewania się z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur.

Tegoroczna 21 edycja europejskiego Tygodnia Edukacji Globalnej obchodzona była pod hasłem „Pobudka! To ostatni dzwonek dla klimatu”. I w naszej szkole nie zabrakło uczniowskich inicjatyw poruszających problemy świata związane z ociepleniem klimatu. W tym celu przez samorząd uczniowski została wykonana tematyczna gazetka ścienna, odbył się dzień prelekcji, filmów, dyskusji na temat przyczyn i skutków globalnego ocieplenia. Ponadto uczniowie klas V-VIII wykonali plakaty pod hasłem
„ Globalne ocieplenie i co dalej?”, które później umieszczono na wystawie szkolnej.
Kolejny punkt obchodów to udział przedstawicieli klas w GRYWALIZACJI. Zadaniem uczniów było odnalezienie ukrytych na terenie szkoły haseł związanych ze zmianami  klimatycznymi.
Następnie, za pomocą QR-kodów odszyfrowanie ich i wspólne zapisanie z dowolną interpretacją.  

„Nikt nie jest zbyt mały, żeby dokonać zmian”

 Biblioteka szkolna włączyła się do tematyki dotyczącej edukacji globalnej w ramach obchodów w naszej szkole Tygodnia Edukacji Globalnej (18-22 listopada 2019 r.) 
i  zorganizowała dla klas VI – VIII konkurs poetycki pn. „Sekrety czekolady”.

Zadaniem uczestników było napisanie własnego wiersza, dotyczącego tematyki czekolady.
Uczniowie zapoznali się z historią czekolady, jak wygląda kakaowiec, jacy ludzie pracują przy jego zbiorze  oraz z powyższą tematyką   np.

– gdzie wyprodukowano pierwszą czekoladę?

– jakie kraje przodują w jej produkcji?

– jak nazywa się roślina, z której powstaje czekolada?

– mieszkańcy których krajów zjadają jej najwięcej,

– jak czekolada wpływa na nasz organizm, samopoczucie, zdrowie?

Szczególnie została zwrócona uwaga na trudną sytuację ludzi pracujących przy pozyskiwaniu nasion kakaowca, którzy zarabiają 2 złote 80 groszy dziennie, a nadchodzące zmiany klimatyczne – szczególnie wyższa o 2 stopnie temperatura – zdziesiątkuje uprawy delikatnych krzewów kakaowca w Ghanie i na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Spadek produkcji ziaren ma być odczuwalny już  w ciągu najbliższych 10 lat.

Uczniowie  umieścili w  swoich wierszach informacje o czekoladzie.
W holu szkoły została  zorganizowana  wystawa „Gorzki smak czekolady”,
którą można było oglądać w ciągu Tygodnia Edukacji Globalnej.

Wyniki konkursu:

I miejsce ex aequo – Izabela Szymańska kl. 8  oraz Bartłomiej Piotrowski kl. 6a

II miejsce – Anna Smolińska kl. 7

III miejsce – Emilia Kowalska kl. 6 b

Wyróżnienie – Weronika Kaczmarczyk kl. 6 a

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział.

Nagrodami w konkursie były dyplomy, punkty dodatnie z zachowania oraz oczywiście tabliczki czekolady.

B. Witkoś, M. Wach, M.Wilewska