W dniach 13.12 – 20.12.2022r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Nowym Korczynie
zorganizowano świąteczne warsztaty logopedyczne, w których uczestniczyły dzieci uczęszczające
na zajęcia logopedyczne. Wykonywano różnorodne ćwiczenia ogólnorozwojowe.

                Największą atrakcją okazało się wykonywanie ozdób bożonarodzeniowych  z pachnącej masy porcelanowej, którą dzieci wykonywały samodzielnie. Z entuzjazmem wyrabiały masę, którą następnie wałkowały i wycinały różnorodne świąteczne kształty, np. choinki, gwiazdki, dzwoneczki, aniołki itd.
Przez chwilę mogły poczuć się jak prawdziwi artyści, którzy tworzą własne rękodzieła.
Po wyschnięciu masa stała się całkiem twarda, pachnąca i błyszcząca.
W dalszej kolejności dekorowano ozdoby, zawieszano wstążeczki po to, aby samodzielnie
stworzonymi dekoracjami ozdobić choinkę w gabinecie. Na tle intensywnej zieleni choinki
dekoracje z masy porcelanowej wyglądały ślicznie!

                 Zadanie w wykonywaniu rękodzieł okazało się niezwykle atrakcyjne i wartościowe dla rozwoju dzieci, bowiem doskonalona była sprawność manualna rąk, rozwijano kreatywność, wzmacniano mięśnie dłoni. Gnieść, ugniatać, wałkować, rwać itp. – wszystko to jest rewelacyjnym ćwiczeniem motoryki małej, tak potrzebnym do prawidłowego kształtowania mowy.

              Zabawy z masą to również doskonały sposób wspomagający poprawne funkcjonowanie procesów integracji sensorycznej czucia głębokiego ( zmysłu dotyku ), która stanowi nieodłączny element terapii logopedycznej. Stąd często w szkole wykonywane są ćwiczenia stymulujące procesy integracji sensorycznej w celu doskonalenia rozwoju emocjonalnego i poznawczego dzieci, zapewnienia prawidłowej koordynacji ruchowej, wspierania procesów uczenia się. 
Zmysł dotyku jest niezwykle ważny w rozwoju człowieka. Zabawy z różnego rodzaju masami stanowią świetną stymulację systemu dotykowego. Milusińscy uwielbiają tego typu zadania,
ponieważ są dla nich źródłem relaksacji.

              W kolejnej części warsztatów wykonywano  świąteczny łańcuch logopedyczny,
który tworzono z kolorowych paseczków, na których  zapisano wyrazy, wyrażenia, zdania z trudnymi, utrwalanymi głoskami. Zadaniem było samodzielne ich odczytanie lub powtórzenie po logopedzie.
Dzieci z radością podziwiały efekt końcowy i gotowym łańcuchem udekorowały gabinet logopedyczny.

              Nie zabrakło również świątecznych ćwiczeń artykulacyjnych, podczas których doskonalono sprawność buzi i języka z Mikołajem. Dzieci wysłuchały bajeczki artykulacyjnej, rozwiązywały zagadki, układały świąteczne historyjki obrazkowe.  

              Ciekawym zadaniem okazało się tworzenie ekologicznych, bożonarodzeniowych postaci z rolek po papierze toaletowym. Powstały efektowne  elfy, renifery, bałwanki, choinki itd.
Uczniowie z dumą i z uśmiechami na twarzach podziwiali samodzielnie wykonane,
zabawne, oryginalne ozdoby.

                Podczas warsztatów przeprowadzono różnorodne ćwiczenia doskonalące rozwój funkcji poznawczych. Oprócz ćwiczeń typowo logopedycznych przygotowano zabawy z zakresu integracji sensorycznej. Samodzielne tworzenie dekoracji z masy plastycznej okazało się wspaniałą atrakcją. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być żmudne ani męczące. Okazuje się, że terapia logopedyczna
może być pasjonująca i pełna uśmiechów na twarzach podopiecznych.
Dzieci wyznały, że z niecierpliwością czekają na kolejne tworzenie samodzielnych rękodzieł.
„To była świetna zabawa” – wyznały jednogłośnie.
To  motywuje do organizowania kolejnych ciekawych zajęć.

Ewelina Pytlik