„Co to jest mózg?

   Gdzie się znajduje?

Do czego służy?

                                         I jak pracuje?

Jak rusza nogą?

  Jak patrzy okiem?

                     Gdzie chowa wszystko, co Pani powie?

                                    Jak to się dzieje, że w mojej głowie mam milion myśli?

  Kto mi odpowie?”

              Na powyższe  pytania próbowaliśmy odpowiedzieć podczas warsztatów zorganizowanych
 w ramach Tygodnia Mózgu.  

              Nasze ciało to bardzo skomplikowana struktura, a mózg jest jego głównym centrum dowodzenia. To tutaj analizowane są wiadomości dochodzące z całego ciała. Ten najważniejszy organ przetwarza
i analizuje wiadomości dostarczane przez  swoich „ zwiadowców”, takich jak oczy, uszy, nos. 

                      „Ludzki komputer” składa się z dwóch półkul, które są odpowiedzialne za odrębne funkcje. Lewa półkula ( „zimna”, „werbalna” ) odpowiada za: mówienie, pisanie, obliczenia matematyczne, szeregowanie, logiczne myślenie, rozumienie, przedmioty ścisłe, porządek, uczucia, pracę zmysłów. 
Prawa półkula ( „gorąca”, „twórcza”) decyduje o: myśleniu abstrakcyjnym, wyobraźni przestrzennej, intuicji, zdolnościach artystycznych, kreatywności, muzykalności, wyobraźni, przedmiotach humanistycznych, emocjonalności.           

               Podczas warsztatów uczniowie stworzyli  plakat, który jest odpowiedzią na pytanie:
Co wpływa korzystnie na pracę naszego mózgu?
 Oto wskazówki, które w postaci obrazków przyklejali na plakacie:

  • Jedz zgodnie z piramidą żywienia, w której warzywa i owoce to podstawa.
  • Jedz dobre tłuszcze. Mózg nie może prawidłowo pracować bez tłuszczu, dlatego diety ubogie
    w tłuszcz prowadzą do bardzo poważnych konsekwencji. Potrzebne są nienasyconych kwasy tłuszczowe omega-3, w które bogate są np. ryby, orzechy.
  • Konieczny jest wysiłek fizyczny. Pod wpływem ruchu w mózgu tworzą się nowe komórki nerwowe. Aktywność fizyczna zapobiega pojawieniu się depresji.
  • Rusz głową! Nie wolno wpadać w lenistwo intelektualne. Trzeba ciągle gimnastykować mózg,
    np. słuchając muzyki, rozwijając hobby i pasje, rozwiązując łamigłówki.
    „Bezczynny mózg jest warsztatem diabła” –  Kazimierz Obuchowski
  • Wysypiaj się! Chroniczne niewysypianie sprzyjać może rozwojowi choroby Alzheimera.
  • Pamiętaj, aby znaleźć czas na odpoczynek i relaks
  • Spotykaj się z przyjaciółmi, znajomymi.
  • Wypoczywaj na łonie natury itd.

Uczniowie wyeliminowali to , co zakłóca i uszkadza nasz umysł, czyli:

nieregularne, niezdrowe posiłki,

– używki,

– nowoczesne technologie,

– brak treningu mentalnego,

– negatywne myślenie,

– samotność,

– przewlekły stres,

– bierny tryb życia,

– brak odpoczynku.

 

              Dzieci przekonały się, iż to od nas samych zależy kondycja i sprawność „ludzkiego komputera”. Również dorośli powinni wziąć pod uwagę powyższe zalecenia. Na koniec intensywnej pracy milusińscy otrzymali logiczne ćwiczenia, które doskonale uaktywniają i stymulują pracę umysłową.

Ciekawostki. Czy wiesz, że…..

– Mózg człowieka generuje dziennie przeciętnie 70 tyś. myśli.

– Mózg ludzki składa się w 80% z wody. Bez tlenu może pozostać przy życiu od 4 do 6 minut.

Odwodnienie wpływa to na naszą pamięć i koncentrację.

– Najmniejsza prędkość, z jaką podróżuje informacja w mózgu, to 416 km/h.

– Mózg wykorzystuje 20% energii całego organizmu.

– Po 30 roku życia, każdego roku mózg kurczy się o ćwierć procenta swojej masy.

– Ludzki mózg waży około 1,5 kg, co stanowi zaledwie 2 % masy ciała.

– Mózg lubi pieczywo pełnoziarniste, owoce, warzywa, chude mięso, ryby, płatki owsiane, orzechy, migdały i oczywiście – wodę!

– Ilość informacji docierająca do naszego mózgu wynosi około 100 megabajtów na sekundę.

– 1/3 całego mózgu zajmuje się przetwarzaniem bodźców wzrokowych.

– Ludzki mózg jest niezwykle plastyczny. Jeśli jakiś obszar mózgu jest uszkodzony, inny potrafi przejąć jego funkcje.

– Aktywność fizyczna, ruch są tak samo ważne dla mózgu, jak i dla reszty ciała. Mogą opóźnić chorobę Alzheimera nawet o ponad 30%, ponieważ sprawiają, że przepływ krwi do mózgu jest bardziej regularny.

– Im bardziej stymulujemy mózg do pracy, tym lepiej on działa.

„ Więcej kalorii spala się, używając mózgu, niż biegnąc czterysta metrów przez płotki”

                                                                                  Barbara Baraldi

„Informacje, jakie mogą się zmieścić w mózgu wypełniłyby jakieś 20 milionów tomów, a więc tyle, ile się znajduje w największych bibliotekach świata”      

                      
Carl Sagan

 

 Opracowała: Ewelina Pytlik