Dnia 19 kwietnia 2016 roku uczniowie z klasy II „a”, II „b” i III udali się z wychowawczyniami
i opiekunami na wycieczkę turystyczno- krajoznawczą na trasie Tokarnia – Chęciny.
Celem wyprawy było poznanie najbliższego regionu oraz dostrzeganie piękna przyrody świętokrzyskiej.
Początkiem naszej wędrówki był Park Etnograficzny w Tokarni, gdzie pani przewodnik barwnie
opowiadała o codziennym życiu dworskich panien i niezamożnych chłopek.
Zwiedziliśmy dom wiejskiego felczera i aptekarza, byliśmy w młynie i spichlerzu.
Niezapomniane wrażenie zrobił na nas kościół w stylu rustykalnym, w którym nadal odbywają
się nabożeństwa. Uczniowie dowiedzieli się, jak wyglądała dawna wieś na Kielecczyźnie.
Szczególne zainteresowanie wzbudziły dawne sprzęty gospodarstwa domowego, wnętrze dworu
oraz wiatrak. Obejrzeliśmy także odtworzony zespół osadnictwa małomiasteczkowego
pochodzący z różnych regionów Kielecczyzny.
W skansenie dzieci mogły przenieść się w świat, o którym mogą czytać już tylko w książkach.
Następnie odbyliśmy wspaniałą podróż do świata nauki i techniki. To za sprawą wizyty
w Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu koło Chęcin.
Celem wycieczki była przede wszystkim nauka poprzez doświadczenie, z wykorzystaniem
nowoczesnych interaktywnych eksponatów. Byliśmy pod jego ogromnym wrażeniem.
Mieliśmy bowiem okazję podziwiać wspaniałe fizyczne modele odtworzone na podstawie
projektów autorstwa Leonardo da Vinci – mistrza, wynalazcy, wizjonera i wielkiego artysty.
Na własne oczy ujrzeliśmy Wehikuł czasu, Maszynę latającą i cyfrową rekonstrukcję
znanego obrazu Ostatnia Wieczerza. Dowiedzieliśmy się jak działa kula plazmowa,
kołyska Newtona, skorzystaliśmy z peryskopu, laserowej harfy.
Wiele radości i pozytywnych emocji przyniosły uczniom także obserwacje przez mikroskop
oraz gry i układanki logiczne. Każdy znalazł tam coś dla siebie, dotknął, doświadczył,
sprawdził i zapamiętał.
Kończącym punktem naszej wyprawy była Jaskinia „Raj” – typowa jaskinia krasowa rozwinięta
w wapieniach. Jaskinia uznana została za rezerwat przyrody nieożywionej i stanowisko
archeologiczne. Podzieleni na cztery grupy uczniowie rozpoczęli wędrówkę w głąb ziemi.
Dzieci były zasłuchane w ciekawe opowieści przewodników, podziwiały stalaktyty,
stalagmity i stalagnaty. Rozpoznawały również rzeźby, które wykonała natura.
Szczególne zainteresowanie wzbudziły nietoperze zasypiające w jaskini na zimę, duże zdziwienie
wywołał także widok korzeni drzew widzianych od dołu oraz żyjące w jaskini pająki,
muszki i komary.
Cała wycieczka przebiegła w miłej i radosnej atmosferze.
Była udana i dostarczyła uczniom wielu przeżyć.