Dnia 19 kwietnia 2016 roku uczniowie z klasy II „a”, II „b” i III  udali się  z wychowawczyniami

i opiekunami na wycieczkę turystyczno- krajoznawczą na trasie Tokarnia – Chęciny.

wycieczka

Celem wyprawy było poznanie najbliższego regionu oraz dostrzeganie piękna przyrody świętokrzyskiej.

Początkiem naszej wędrówki  był  Park Etnograficzny w Tokarni, gdzie pani przewodnik barwnie

opowiadała o codziennym życiu dworskich panien i niezamożnych chłopek.

wycieczka

Zwiedziliśmy dom wiejskiego felczera i aptekarza, byliśmy w młynie i spichlerzu.

Niezapomniane wrażenie zrobił na nas kościół w stylu rustykalnym, w którym nadal odbywają

się nabożeństwa. Uczniowie dowiedzieli się, jak wyglądała dawna wieś na Kielecczyźnie.

wycieczka

Szczególne zainteresowanie wzbudziły dawne sprzęty gospodarstwa domowego, wnętrze dworu

oraz wiatrak. Obejrzeliśmy także odtworzony zespół osadnictwa małomiasteczkowego

pochodzący z różnych regionów Kielecczyzny.

W skansenie dzieci mogły przenieść się  w świat, o którym mogą czytać już tylko w książkach.

Następnie odbyliśmy wspaniałą podróż do świata nauki i techniki. To za sprawą wizyty

w Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu koło Chęcin.

wycieczka

Celem wycieczki była przede wszystkim nauka poprzez doświadczenie, z wykorzystaniem

nowoczesnych interaktywnych eksponatów. Byliśmy pod jego ogromnym wrażeniem.

Mieliśmy bowiem okazję podziwiać wspaniałe fizyczne modele odtworzone na podstawie

projektów autorstwa Leonardo da Vinci – mistrza, wynalazcy, wizjonera i wielkiego artysty.

Na własne oczy ujrzeliśmy Wehikuł czasu, Maszynę latającą i cyfrową rekonstrukcję

znanego obrazu Ostatnia Wieczerza. Dowiedzieliśmy się jak działa kula plazmowa,

kołyska Newtona, skorzystaliśmy z peryskopu, laserowej harfy.

wycieczka

Wiele radości i pozytywnych emocji przyniosły uczniom także obserwacje przez mikroskop

oraz gry i układanki  logiczne. Każdy znalazł tam coś dla siebie, dotknął, doświadczył,

sprawdził i zapamiętał.

wycieczka

Kończącym punktem naszej wyprawy  była Jaskinia „Raj” – typowa jaskinia krasowa rozwinięta

w wapieniach. Jaskinia uznana została za rezerwat przyrody nieożywionej  i stanowisko

archeologiczne. Podzieleni na cztery grupy uczniowie rozpoczęli wędrówkę w głąb ziemi.

Dzieci były zasłuchane w ciekawe opowieści przewodników, podziwiały stalaktyty,

stalagmity i stalagnaty.  Rozpoznawały również rzeźby, które wykonała natura.

Szczególne zainteresowanie wzbudziły nietoperze zasypiające w jaskini na zimę, duże zdziwienie

wywołał także widok korzeni drzew widzianych od dołu oraz żyjące w jaskini pająki,

muszki i komary.

Cała wycieczka przebiegła w miłej i radosnej atmosferze.

Była udana i dostarczyła uczniom wielu przeżyć.