W piątek, 28 października, grupa 0 „b” uczestniczyła w warsztatach logopedycznych,
które zorganizowała pani Ewelina Pytlik – logopeda szkolny.

          Od początku dzieci ucieszyły się bardzo na taką formę ćwiczeń logopedycznych. Zadbano o atrakcyjność zajęć. Milusińscy z niecierpliwością czekali na rozpoczęcie zajęć, widząc różne ciekawe pomoce dydaktyczne, które przyniosła ze sobą pani logopeda.

           Tematem przewodnim warsztatów było Święto Dyni i Halloween, które przypada
na dzień 31 października. Na początku spotkania dzieci zostały zapoznane
z coraz bardziej popularnym warzywem – dynią oraz poznały charakterystykę święta Halloween,
które staje  się  coraz częściej obchodzone w polskiej tradycji.

          Po krótkim wstępie rozpoczęto właściwe ćwiczenia logopedyczne. Pierwsze zadanie było połączeniem ćwiczenia artykulacyjnego i sensorycznego. Zadaniem każdego dziecka było wylosowanie obrazka dyni, na którym umieszczone były ćwiczenia narządów mowy tj. języka, warg, policzków, żuchwy. Każdy przedszkolak świetnie wykonał wylosowane ćwiczenie, kontrolując swoją buzię w olbrzymim lustrze, które znajduje się w sali. Było mnóstwo radości, kiedy wszyscy patrzyli na siebie i podziwiali śmieszne minki. Dodatkową atrakcją w tym zadaniu okazały się hydrożelowe kuleczki sensoryczne,
które oprócz urozmaicenia ćwiczeń stanowią doskonałą stymulację zmysłu dotyku.
Kolejne zadanie to losowanie logopedycznych duszków przedstawiających ćwiczenia artykulatorów,
które były ukryte w ryżu. Zabawy sensoryczne odgrywają ważną rolę w rozwoju dziecka, bowiem mają wpływ na wiele ważnych funkcji organizmu, np. mówienie, poruszanie się,
zaspokajanie potrzeb fizjologicznych, jedzenie, zręczność manualną, odczuwanie bodźców
bolesnych i przyjemnych oraz wiele innych funkcji.

  

To nie był koniec logopedycznych „przygód”. Dzieci z zaciekawieniem czekały na kolejne logopedyczne zabawy. W kolejnej części warsztatów doskonalono sprawność aparatu oddechowego, który odgrywa ważną rolę w procesie prawidłowego wypowiadania się. Przedszkolaki własnoręcznie wykonały logopedyczną dmuchajkę, czyli halloweenowego duszka. Podczas tego ćwiczenia oprócz wzmacniania siły wydechu, doskonaliły sprawność manualną, bowiem duszka musieli wydzierać z kawałka ręcznika papierowego za pomocą własnych paluszków, zamiast tradycyjnego wycinania nożyczkami. Wiele osób miało problem z tym zadaniem, co jest wywołane obniżoną sprawnością manualną.

Kolejną zabawą oddechową było tworzenie obrazka przy wykorzystaniu ust i słomki.
Przedszkolaki miały za zadanie przyssać do słomki papierowe elementy, następnie przenieść
je na kartkę po to, aby zbudować obrazek w całość.  Wielu osobom zadanie sprawiło trudność
ze względu na obniżone napięcie mięśniowe w obrębie twarzy oraz obniżoną sprawność warg.

Podczas warsztatów nie mogło zabraknąć halloweenowej magii i czarów. Milusińscy wcielali się w rolę czarodzieja i za pomocą magicznej kuli czarowali różnorodne przedmioty. Było mnóstwo radości, tajemniczości i zaciekawienia. Dzięki temu ćwiczeniu dzieci poszerzyły zasób słownictwa czynnego
i biernego oraz utrwaliły wymowę trudnych głosek.

   Na koniec logopedycznego spotkania przedszkolaki nauczyły się wierszyka pt. „Dynia”.
Nauka wierszyka połączona była z pokazywaniem, gestami. Tego typu ćwiczenia rozwijają
pamięć i myślenie, uczą orientacji w schemacie własnego ciała,
rozwijają koordynację
wzrokowo – ruchową.

 

          Dzieci spisały się na medal. Pomimo licznych ćwiczeń, które przygotowała pani logopeda,
nie wykazywali znużenia i nudy. Wręcz przeciwnie, byli bardzo zaangażowani, aktywni, radośni,
gotowi do kolejnych zadań. Bardzo podobała się im taka forma zajęć logopedycznych.
Za wspaniałą aktywność każda osoba zasłużyła na nagrodę – halloweenowy smakołyk.
Wszyscy wspólnie skosztowaliśmy pysznych, słodkich dyń. Ponadto każdy przedszkolak otrzymał pracę domową w postaci artykulacyjnej gry planszowej w celu kontynuowania ćwiczeń w domu,
bowiem głównym filarem terapii logopedycznej jest systematyczna, regularna, intensywna
praca w domu przy pomocy najbliższych.

          Podczas warsztatów logopedycznych zorganizowano zabawy i ćwiczenia wspierające wszechstronny rozwój dziecka. Głównym celem spotkania było stymulowanie rozwoju mowy w celu prawidłowego porozumiewania się z otoczeniem. Zajęcia opierały się na doskonaleniu toru oddechowego, wydłużaniu fazy wydechowej. Usprawniano motorykę aparatu artykulacyjnego. Doskonalono sprawność manualną oraz precyzję ruchów dłoni i palców. Największym zainteresowaniem wśród przedszkolaków cieszyły się zaproponowane zabawy z zakresu integracji sensorycznej, które dostarczyły wrażeń dotykowych. Stymulacja sensoryczna stanowi ważną rolę w harmonijnym rozwoju, ponieważ w ten sposób dzieci poznają świat za pomocą zmysłów – wzroku, słuchu, węchu, smaku.

   Opracowała: Ewelina Pytlik  ( logopeda)