Przesiewowe badanie logopedyczne jest to szybka i orientacyjna ocena mowy dziecka sprawdzająca czy mowa rozwija się prawidłowo, czy też może występują jakieś opóźnienia lub zaburzenia, które powinny być zbadane w dokładnym badaniu logopedycznym.
Przesiewowe badanie mowy w przedszkolach to podstawowy i bardzo ważny element profilaktyki logopedycznej umożliwiający wczesne wykrywanie zaburzeń mowy i nieprawidłowości
w rozwoju aparatu artykulacyjnego u dzieci. Celem badania jest więc wyselekcjonowanie dzieci,
u których mowa nie rozwija się prawidłowo, aby umożliwić im podjęcie terapii logopedycznej na jak wcześniejszym etapie i tym samym zapobiec utrwaleniu się nieprawidłowych nawyków, które mogą niekorzystnie wpływać na rozwój i funkcjonowanie dziecka.
W dniu 08.11. 2022 r. w Publicznym Przedszkolu przeprowadzone zostało przesiewowe badanie logopedyczne w grupie 3- i 4-latków. Podczas indywidualnej diagnozy przesiewowej uwzględniano:
– budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego ( warg, podniebienia, języka, wędzidełka),
– rozumienie pytań, poleceń,
– artykulację głosek ( czy dźwięki mowy realizowane są poprawnie i czy występują wszystkie adekwatnie
do normy wiekowej),
– umiejętność posługiwania się mową czynną ( nawiązywanie komunikacji z logopedą, nazywanie
czynności, rzeczowników itd.)
– mowę dialogową, narracyjną, opowieściową,
– kinestezję artykulacyjną,
– postawę ciała, motorykę,
– tor oddechowy.
Podczas badania wykorzystano „Test do badań przesiewowych mowy dla dzieci w wieku przedszkolnym” Iwony Michalak-Widery i Katarzyny Węsierskiej.
Dzieci chętnie uczestniczyły w rozmowie z logopedą. Ochoczo odpowiadały na zadawane pytania
oraz z radością wykonywały ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
Wychowawczynie przedszkolaków otrzymały informację o stanie rozwoju mowy każdego przebadanego dziecka i wskazaniu ( bądź nie ) do podjęcia terapii logopedycznej w celu wyrównywania dysharmonii rozwojowych. Wyniki badania przesiewowego pozwalają na szybką reakcję rodziców w przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości. W przypadku jakichkolwiek pytań
i wątpliwości warto skonsultować się z logopedą wykonującym badanie.
Opracowała: Ewelina Pytlik – logopeda